Gryf i zalety jego użytkowania

Szukając informacji na temat siłowni każdy z pewnością natknął się na słowo gryf. Na myśl od razu przychodzi mitologia i związane z nią mityczne stworzenia. Jednak sprawa wygląda inaczej. Gryfy to główne elementy sztang, metalowe drążki, za które ćwiczący chwyta sztange. Mają one przeważnie od 1m do 2,5 metra długości, a ich średnica waha się od 25mm do 50mm. To właśnie na gryf zakłada się obciążniki.

Ten niesamowity przyrząd powinien zainteresować każdego, kto myśli o treningach siłowych, ponieważ większość ćwiczeń skupia się właśnie wokół nich, a dzięki różnorodności kształtów i wagi każdy znajdzie coś dla siebie.

Co daje nam trening ze sztangą?

Ćwiczenia na tak zwanym “wolnym ciężarze” mają szereg zalet. Trening ze sztangą to najlepszy sposób na rozwój tkanki mięśniowej, spalenia zalegającego tłuszczu, poprawy koordynacji ruchowej, czy wzmocnienie sylwetki. Nie są to jednak jedyne atuty stosowania ćwiczeń z wykorzystaniem gryfów. Odpowiednio dobrany trening pozwoli nam pobudzić wszystkie mięśnie do pracy (nawet te, o których istnieniu do tej pory nie mieliśmy pojęcia), a także poprawi nasze samopoczucie.

Rodzaje gryfów – jaki wybrać?

Istnieje wiele rodzajów gryfów. Wchodząc na siłownie pierwszy raz ciężko zorientować się, co do czego i łatwo się w tym wszystkim pogubić. Na siłowniach znajdziemy najczęściej 5 rodzajów.

  • Prosty – najpopularniejszy ze wszystkich sztang. Wykorzystuje się go do treningu pleców, klatki piersiowej, nóg, barków oraz ramion. Podstawowe ćwiczenia jakie możemy dzięki niemu wykonywać to martwy ciąg, wyciskanie na klatkę, przysiady oraz wyciskanie żołnierskie na barki. Gryf prosty możemy również użyć do podstawowych ćwiczeń na biceps, jednak lepszy w tym celu jest gryf łamany.
  • Lekko/Mocno łamany – kolejnym dylematem jaki czeka nas na siłowni to wybór pomiędzy lekko, a mocno łamanym gryfem. Zasada jest taka, że im większy kąt wygięcia, tymbardziej odciążone są nadgarstki i nasze stawy. Gryfy lekko łamane używane są przede wszystkim podczas treningu bicepsów, a mocno łamane wykorzystywane są także w treningach na triceps.
  • Kratownica – to gryf służący do treningu zarówno bicepsa, jak i tricepsa. Dzięki specjalnemu wygięciu w kształcie kraty używany jest do izolowania odpowiednich grup mięśniowych.
  • Olimpijski – czyli sztanga używana na zawodach, służy do wyciskania na klatkę piersiową. Gryf ten ma 2,2 metra długości oraz 20 kilogramów wagi.

Po tym wszystkim nasuwa się pytanie, który z nich jest najlepszy? Otóż nie ma na to pytanie dobrej odpowiedzi. Jeśli chcemy zrobić domową siłownie warto zaopatrzyć się w każdy rodzaj gryfu, a na siłowni dobrać ćwiczenia odpowiednio, żeby wykorzystać potencjał wszystkich.

Gryf do treningu – jak wybrać?

Gryf jest podstawowym sprzętem wykorzystywanym przez osobę, która dba o ciało. Jest to pręt bądź prążek, który jest podstawą częścią składową sztangi do ćwiczeń. Grafy wykazują duże wykorzystanie podczas ćwiczeń siłowych.

Rodzaje gryfów:

  • proste – idealne do treningu na poszczególne części klatki piersiowej,
    łamane,
  • krótkie – zapewniają wszechstronne wykonywanie treningów,
  • kratownice – bardzo dobre do bicepsów.

Który gryf jest najlepszy?

Idealny gryf powinien być wytworzony z chromu. Dobry materiał, w postaci stali hartowanej bądź chromu przyczynia się do faktu, że waga nawet prostego gryfu w stosunku do hantli ulega czterokrotnemu zwiększeniu. W przypadku, gdy zależy nam na dużej mobilności, warto zainteresować się lżejszym tworzywem. To wpłynie na łatwiejsze przenoszenie sprzętu do ćwiczeń. Dobrej jakości gryf, który wykorzystywany jest do wykonywania przysiadów, a ponadto stosowany na biceps bądź triceps mający wyższa wagę, wyróżnia się tym, że może być obciążony sumaryczną masą ciężarów z wagą do 50 kg. Podkreślić należy fakt, że dobre rezultaty zapewniają naprzemienne ćwiczenia z zastosowaniem różnych typów gryfów.

Gryf- prosty czy łamany?

Który gryf zapewnia lepsze rezultaty? Najlepszym sprzętem wykorzystywanym do wykonywania martwego ciągu jest gryf prosty. W przypadku ćwiczeń wykonywanych na biceps idealnym rozwiązaniem jest gryf łamany, lekko wygięty. Gryf prosty stanowi bardzo dobre narzędzie do zwiększania masy bicepsów, a ponadto modelowania masy ramion. Co więcej, na początku swojej przygody z ćwiczeniami warto zainwestować w gryf łamany, który chroni nadgarstki przed nadmiernym obciążeniem w trakcie wykonywania ćwiczeń  siłowych. Bardzo dobrze spełni swoją rolę, w przypadku tych osób, które dużą czasu spędzają przed ekranem komputerowym. Zauważyć należy fakt, że gryf łamany wyróżnia się zdecydowanie większą uniwersalnością. Dzieje się tak dlatego, gdyż jest on lepiej przystosowany do treningów, które angażują większą ilość grup mięśni. Natomiast gryf, który jest mocno łamany jest zdecydowanie w większym stopniu wyspecjalizowany oraz wykazuje się wyraźnym przeznaczeniem. Wykorzystywany jest on między innymi do dokładnego rzeźbienia tricepsów.

Gryf- czy może ulec załamaniu?

Gryfy trudno jest złamać. Częste używanie sprzętu przy dużym obciążeniu może przyczynić się do fakt, że gryf wygnie się w stosunku do sztangi, a co najważniejsze trwale odegnie. Wpływa to na utrudnienie wykonywania ćwiczeń przy jego udziale, a ponadto psuje estetykę oraz ogólny wygląd urządzenia. Podkreślić należy fakt, że długi gryf nie powinien być używany, gdy kształt sprzętu ulegnie zmianie.

Gryfy- charakterystyka i rodzaje

Gryf jest to element sztangi wykonany z pręta, na którego końcach mocuje się obciążniki.

Rodzaje gryfów:

  • gryfy proste w tym gryf krótki,
  • gryfy łamane,
  • kratownice.

Gryf prosty – jest najbardziej rozpowszechniony i najbardziej uniwersalny w swojej konstrukcji, pozwala na stworzenie funkcjonalnej sztangi.  Można dostosować jego długość jak i średnicę. Krótkie gryfy proste o długości od 35 do 49 centymetrów wykorzystywane są do hantli o określonej masie. Istnieje dużo odmian hantli np: żeliwne, winylowe, piaskowe, masa hantli jest również różna w zależności oczywiście od potrzeby. Do ćwiczeń w pozycji stojącej, leżącej czy siedzącej najlepszy będzie gryf o podstawowej długości, czyli 150 centymetrów. Do ćwiczeń na ławeczce lepiej sprawdzi się jednak dłuższy pręt o długości od 167 do 180 centymetrów. Istnieją też gryfy liczące ponad 2 metry, czyli klasyczny męski olimpijski o długości 2.20 metra oraz gryf damski 2.10 metra.Średnica gryfu jest również bardzo ważna. Najpopularniejsze są gryfy o średnicy 25 i 30 milimetrów, należy również uwzględnić średnicę otworu montażowego obciążenia, gdyż za gruby gryf będzie stanowił problem lecz na cienki istnieje możliwość zastosowania specjalnego adaptera do szerszych obciążeń.

Przykładowe ćwiczenia z gryfem prostym:

  • wyciskanie sztangi leżąc różne kąty pochylenia oraz chwyty na przykład wąski czy szeroki,
  • martwy ciąg ćwiczenie na plecy,
  • przysiady z gryfem na barkach tu również można wykorzystać inne gryfy,
  • podrzut sztangi,
  • uginanie ramion.

Ćwiczenia z gryfem prostym krótkim:

  • przysiady z hantlami oburącz,
  • uginanie hantli zza głowy,
  • wykroki z hantlami w rekach.

Gryf łamany – jest to wygięty stalowy pręt pod kątem 45 stopni i 30 stopni licząc od osi gryfu. Różni się on od prostego w konstrukcji i sposobie chwytania co za tym idzie jest inny rozkład sił i zmienione działanie na mięśnie ramion. Dla początkujących kulturystów zalecane jest zaczynanie od tych właśnie. Układ wpływa na zmniejszenie nacisku na nadgarstki przez co można uniknąć kontuzji. Wyróżnia się gryf łamany lekko, który angażuje wybraną partię mięśniową dosyć intensywnie z małym obciążeniem nadgarstków oraz gryf łamany mocno, który angażuje bardziej wybrana partie mięśniową ale również bardziej obciąża nadgarstki.

Przykładowe ćwiczenia z gryfem łamanym

  • prostowanie ramion zza głowy stojąc,
  • prostowanie ramion zza głowy leżąc.

Kratownica – jest to specyficznie zbudowany gryf  służący głownie do trenowania tricepsów, jednak można również go wykorzystywać do innych partii ciała jak na przykład do treningu bicepsów. Ten gryf ma na celu urozmaicić trening, ćwiczenia z tym gryfem są już kwestią naszej wyobraźni i kreatywności.