Gryf i zalety jego użytkowania

Szukając informacji na temat siłowni każdy z pewnością natknął się na słowo gryf. Na myśl od razu przychodzi mitologia i związane z nią mityczne stworzenia. Jednak sprawa wygląda inaczej. Gryfy to główne elementy sztang, metalowe drążki, za które ćwiczący chwyta sztange. Mają one przeważnie od 1m do 2,5 metra długości, a ich średnica waha się od 25mm do 50mm. To właśnie na gryf zakłada się obciążniki.

Ten niesamowity przyrząd powinien zainteresować każdego, kto myśli o treningach siłowych, ponieważ większość ćwiczeń skupia się właśnie wokół nich, a dzięki różnorodności kształtów i wagi każdy znajdzie coś dla siebie.

Co daje nam trening ze sztangą?

Ćwiczenia na tak zwanym “wolnym ciężarze” mają szereg zalet. Trening ze sztangą to najlepszy sposób na rozwój tkanki mięśniowej, spalenia zalegającego tłuszczu, poprawy koordynacji ruchowej, czy wzmocnienie sylwetki. Nie są to jednak jedyne atuty stosowania ćwiczeń z wykorzystaniem gryfów. Odpowiednio dobrany trening pozwoli nam pobudzić wszystkie mięśnie do pracy (nawet te, o których istnieniu do tej pory nie mieliśmy pojęcia), a także poprawi nasze samopoczucie.

Rodzaje gryfów – jaki wybrać?

Istnieje wiele rodzajów gryfów. Wchodząc na siłownie pierwszy raz ciężko zorientować się, co do czego i łatwo się w tym wszystkim pogubić. Na siłowniach znajdziemy najczęściej 5 rodzajów.

  • Prosty – najpopularniejszy ze wszystkich sztang. Wykorzystuje się go do treningu pleców, klatki piersiowej, nóg, barków oraz ramion. Podstawowe ćwiczenia jakie możemy dzięki niemu wykonywać to martwy ciąg, wyciskanie na klatkę, przysiady oraz wyciskanie żołnierskie na barki. Gryf prosty możemy również użyć do podstawowych ćwiczeń na biceps, jednak lepszy w tym celu jest gryf łamany.
  • Lekko/Mocno łamany – kolejnym dylematem jaki czeka nas na siłowni to wybór pomiędzy lekko, a mocno łamanym gryfem. Zasada jest taka, że im większy kąt wygięcia, tymbardziej odciążone są nadgarstki i nasze stawy. Gryfy lekko łamane używane są przede wszystkim podczas treningu bicepsów, a mocno łamane wykorzystywane są także w treningach na triceps.
  • Kratownica – to gryf służący do treningu zarówno bicepsa, jak i tricepsa. Dzięki specjalnemu wygięciu w kształcie kraty używany jest do izolowania odpowiednich grup mięśniowych.
  • Olimpijski – czyli sztanga używana na zawodach, służy do wyciskania na klatkę piersiową. Gryf ten ma 2,2 metra długości oraz 20 kilogramów wagi.

Po tym wszystkim nasuwa się pytanie, który z nich jest najlepszy? Otóż nie ma na to pytanie dobrej odpowiedzi. Jeśli chcemy zrobić domową siłownie warto zaopatrzyć się w każdy rodzaj gryfu, a na siłowni dobrać ćwiczenia odpowiednio, żeby wykorzystać potencjał wszystkich.