Gryfy- charakterystyka i rodzaje

Gryf jest to element sztangi wykonany z pręta, na którego końcach mocuje się obciążniki.

Rodzaje gryfów:

  • gryfy proste w tym gryf krótki,
  • gryfy łamane,
  • kratownice.

Gryf prosty – jest najbardziej rozpowszechniony i najbardziej uniwersalny w swojej konstrukcji, pozwala na stworzenie funkcjonalnej sztangi.  Można dostosować jego długość jak i średnicę. Krótkie gryfy proste o długości od 35 do 49 centymetrów wykorzystywane są do hantli o określonej masie. Istnieje dużo odmian hantli np: żeliwne, winylowe, piaskowe, masa hantli jest również różna w zależności oczywiście od potrzeby. Do ćwiczeń w pozycji stojącej, leżącej czy siedzącej najlepszy będzie gryf o podstawowej długości, czyli 150 centymetrów. Do ćwiczeń na ławeczce lepiej sprawdzi się jednak dłuższy pręt o długości od 167 do 180 centymetrów. Istnieją też gryfy liczące ponad 2 metry, czyli klasyczny męski olimpijski o długości 2.20 metra oraz gryf damski 2.10 metra.Średnica gryfu jest również bardzo ważna. Najpopularniejsze są gryfy o średnicy 25 i 30 milimetrów, należy również uwzględnić średnicę otworu montażowego obciążenia, gdyż za gruby gryf będzie stanowił problem lecz na cienki istnieje możliwość zastosowania specjalnego adaptera do szerszych obciążeń.

Przykładowe ćwiczenia z gryfem prostym:

  • wyciskanie sztangi leżąc różne kąty pochylenia oraz chwyty na przykład wąski czy szeroki,
  • martwy ciąg ćwiczenie na plecy,
  • przysiady z gryfem na barkach tu również można wykorzystać inne gryfy,
  • podrzut sztangi,
  • uginanie ramion.

Ćwiczenia z gryfem prostym krótkim:

  • przysiady z hantlami oburącz,
  • uginanie hantli zza głowy,
  • wykroki z hantlami w rekach.

Gryf łamany – jest to wygięty stalowy pręt pod kątem 45 stopni i 30 stopni licząc od osi gryfu. Różni się on od prostego w konstrukcji i sposobie chwytania co za tym idzie jest inny rozkład sił i zmienione działanie na mięśnie ramion. Dla początkujących kulturystów zalecane jest zaczynanie od tych właśnie. Układ wpływa na zmniejszenie nacisku na nadgarstki przez co można uniknąć kontuzji. Wyróżnia się gryf łamany lekko, który angażuje wybraną partię mięśniową dosyć intensywnie z małym obciążeniem nadgarstków oraz gryf łamany mocno, który angażuje bardziej wybrana partie mięśniową ale również bardziej obciąża nadgarstki.

Przykładowe ćwiczenia z gryfem łamanym

  • prostowanie ramion zza głowy stojąc,
  • prostowanie ramion zza głowy leżąc.

Kratownica – jest to specyficznie zbudowany gryf  służący głownie do trenowania tricepsów, jednak można również go wykorzystywać do innych partii ciała jak na przykład do treningu bicepsów. Ten gryf ma na celu urozmaicić trening, ćwiczenia z tym gryfem są już kwestią naszej wyobraźni i kreatywności.